Jak odnowić lub unieważnić certyfikat kwalifikowany?
Odnowienie podpisu elektronicznego (certyfikatu kwalifikowanego) przedłuża okres jego ważności o 1 rok, 2 lub 3 lata
UWAGA
Zaleca się, by odnowienie rozpocząć przynajmniej 14 dni przed upływem terminu ważności certyfikatu. Pozwoli to uniknąć dodatkowych kosztów związanych z wydaniem nowego certyfikatu kwalifikowanego.
Odnowiony certyfikat kwalifikowany może posiadać okres ważności rozpoczynający się do 60 dni od momentu jego wydania – tym samym można odnowić posiadany certyfikat, tak aby był on ważny dopiero od momentu wygaśnięcia poprzedniego.
Proces odnowienia certyfikatu kwalifikowanego nie może zostać przeprowadzony w przeglądarce Internet Explorer i Mozilla Firefox poniżej wersji 69 oraz nie jest wspierany dla systemu Linux.
Nie ma możliwości odnowienia certyfikatu jeśli:
- Certyfikat wygasł.
- Zmieniłaś/eś nazwisko*
- Zmieniłaś/eś pesel*
- Zmienił się identyfikator* – dokument tożsamości (zmiana z dowodu osobistego na paszport i odwrotnie)
- Zmienił się identyfikator* – dokument tożsamości (ten podany w wygasającym certyfikacie stracił ważność)
- Zmienił się NIP, REGON reprezentowanego podmiotu* – certyfikat firmowy
- Posiadany certyfikat jest certyfikatem SHA-1 z identyfikatorem BRAK lub „-„*
* – dane zawarte (widoczne) w certyfikacie.
Instrukcja
Zakup
Zakup odnowienia podpisu elektronicznego składa się z następujących części:
- Wybierz w sklepie odnowienie podpisu elektronicznego (na 1 rok, 2 lata lub 3 lata) i dodaj usługę do koszyka
- Po wybraniu usługi/usług sprawdź zawartość koszyka a następnie zatwierdź zamówienie przez kliknięcie przycisku Kupuję i płacę
- Kolejnym krokiem zakupu jest Zalogowanie się do swojego konta w sklepie:
1. Jestem klientem sklepu i posiadam konto w sklepie – Zaloguj się na swoje konto
2. Nie posiadam konta w sklepie – Załóż nowe konto w sklepie - Uzupełnij informacje adresowe oraz upewnij się, że dane są wpisane poprawnie.
- Wybierz odpowiednią formę płatności: szybki przelew lub przelew tradycyjny. Dokonaj płatności.
- Po zaksięgowaniu wpłaty na koncie zostanie wysłany kod do odnowienia certyfikatu
Zakup odnowienia certyfikatu kwalifikowanego w Punkcie Rejestracji / Punkcie Partnerskim
Dokonując zakupu w Punkcie Rejestracji lub Punkcie Partnerskim możesz dokonać aktywacji odnowienia w trakcie jednej wizyty.
»znajdź najbliższy Punkt Rejestracji
»znajdź najbliższy Punkt Partnerski
Aktywacja odnowienia certyfikatu kwalifikowanego
Jeżeli posiadasz już kod aktywacyjny służący do odnowienia certyfikatu kwalifikowanego, możesz przystąpić do kroku 2. Aktywacji odnowienia możesz dokonać na dwa sposoby.
- Samodzielna aktywacja odnowienia certyfikatu kwalifikowanego drogą elektroniczną.
Przed przystąpieniem do aktywacji upewnij się, że posiadasz:
- ważny certyfikat kwalifikowany, który zostanie odnowiony,
- w przypadku posiadania certyfikatu kwalifikowanego wgranego na kartę kryptograficzną najnowszą wersję oprogramowania proCertum CardManager,
- w przypadku posiadania certyfikatu mobilnego najnowszą wersję programu SimplySign Desktop,
- zainstalowane oprogramowanie Sun Java Runtime Environment (w wersji 1.6.0_10 lub nowszej – dostępne pod adresem http://java.com
Jeżeli powyższe warunki są spełnione przejdź na stronę aktywacji odnowienia certyfikatu kwalifikowanego.
Proces aktywacji odnowienia certyfikatu kwalifikowanego składa się z następujących etapów:
- logowanie,
- wprowadzenie kodu aktywacyjnego do odnowienia certyfikatu kwalifikowanego,
- weryfikacja z możliwością modyfikacji danych Subskrybenta,
- złożenie podpisu elektronicznego pod Aneksem do Umowy z Subskrybentem.
Na każdym z etapów otrzymasz informację o niezbędnych czynnościach. Podpisany elektronicznie Aneks jest automatycznie przekazywany do Certum i na jego podstawie, w ciągu 7 dni roboczych, zostanie wydany odnowiony certyfikat kwalifikowany.
Aktywacja odnowienia w Punkcie Rejestracji / Punkcie Partnerskim
Proces aktywacji odnowienia certyfikatu kwalifikowanego można także przeprowadzić przy udziale operatora jednego z Punktów Rejestracji / Punktów Partnerskich. W tym celu należy przygotować kartę kryptograficzną (pamiętając kod PIN do niej), zawierającą certyfikat kwalifikowany, który ma zostać odnowiony oraz dowód tożsamości. Operator wybranego punktu zrealizuje procedurę odnowienia i odpowie na wszelkie pytania (w przypadku Punktów Partnerskich jest to usługa dodatkowo płatna).
Pobranie certyfikatu
Odnowiony certyfikat kwalifikowany zostanie wydany najpóźniej w ciągu 7 dni roboczych od daty podpisania Aneksu do umowy z Subskrybentem. Informacja o wydaniu odnowionego certyfikatu kwalifikowanego, wraz z odnośnikiem do strony internetowej, przez którą będzie można go pobrać, zostanie przekazana na adres e-mail przypisany do danego Subskrybenta.
Unieważnienie podpisu elektronicznego
Certyfikat kwalifikowany można unieważnić:
- przez 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu
- kontaktując się z naszym operatorem pod numerem telefonu: 801 540 340 lub +48 91 4801 360,
- na podstawie przyczyn wymienionych w Polityce Certyfikacji i Kodeksie Postępowania Certyfikacyjnego Kwalifikowanych Usług Certum
Certyfikat kwalifikowany uniwersalny zawierający dane Subskrybenta, może zostać unieważniony tylko na jego wniosek. Certyfikat kwalifikowany z dodatkowymi danymi może zostać unieważniony zarówno przez Subskrybenta, jak i przez upoważnionego przedstawiciela reprezentowanego podmiotu.
Uwaga
Informujemy, że wnioski o unieważnienie certyfikatu kwalifikowanego nie są już przyjmowane za pomocą Fax-u (dotyczy to formularza CCK-DK06-PR05_ZK02 – Wniosek o unieważnienie certyfikatu kwalifikowanego).
UWAGA!
W przypadku zgłoszenia unieważnienia certyfikatu kwalifikowanego z dodatkowymi danymi przez upoważnionego przedstawiciela reprezentowanego podmiotu, wymagane będzie zweryfikowanie zarówno danych Subskrybenta, jak i danych upoważnionego przedstawiciela reprezentowanego podmiotu. Przed przystąpieniem do unieważnienia prosimy o przygotowanie niezbędnych dokumentów zawierających informacje, które zostały podane w trakcie procesu wydawania certyfikatu kwalifikowanego.