Jak odnowić lub unieważnić certyfikat kwalifikowany?

Odnowienie podpisu elektronicznego (certyfikatu kwalifikowanego) przedłuża okres jego ważności o 1 rok, 2 lub 3 lata

UWAGA

Zaleca się, by odnowienie rozpocząć przynajmniej 14 dni przed upływem terminu ważności certyfikatu. Pozwoli to uniknąć dodatkowych kosztów związanych z wydaniem nowego certyfikatu kwalifikowanego.

Odnowiony certyfikat kwalifikowany może posiadać okres ważności rozpoczynający się do 60 dni od momentu jego wydania – tym samym można odnowić posiadany certyfikat, tak aby był on ważny dopiero od momentu wygaśnięcia poprzedniego.

Proces odnowienia certyfikatu kwalifikowanego nie może zostać przeprowadzony w przeglądarce Internet Explorer i Mozilla Firefox poniżej wersji 69 oraz nie jest wspierany dla systemu Linux.

Nie ma możliwości odnowienia certyfikatu jeśli:

  • Certyfikat wygasł.
  • Zmieniłaś/eś nazwisko*
  • Zmieniłaś/eś pesel*
  • Zmienił się identyfikator* – dokument tożsamości (zmiana z dowodu osobistego na paszport i odwrotnie)
  • Zmienił się identyfikator* – dokument tożsamości (ten podany w wygasającym certyfikacie stracił ważność)
  • Zmienił się NIP, REGON reprezentowanego podmiotu* – certyfikat firmowy
  • Posiadany certyfikat jest certyfikatem SHA-1 z identyfikatorem BRAK lub „-„*
    * – dane zawarte (widoczne) w certyfikacie.
KROK 1

Zakup

Zakup odnowienia podpisu elektronicznego składa się z następujących części:

  • Wybierz w sklepie odnowienie podpisu elektronicznego (na 1 rok, 2 lata lub 3 lata) i dodaj usługę do koszyka
  • Po wybraniu usługi/usług sprawdź zawartość koszyka a następnie zatwierdź zamówienie przez kliknięcie przycisku Kupuję i płacę
  • Kolejnym krokiem zakupu jest Zalogowanie się do swojego konta w sklepie:
    1. Jestem klientem sklepu i posiadam konto w sklepie – Zaloguj się na swoje konto
    2. Nie posiadam konta w sklepie – Załóż nowe konto w sklepie
  • Uzupełnij informacje adresowe oraz upewnij się, że dane są wpisane poprawnie.
  • Wybierz odpowiednią formę płatności: szybki przelew lub przelew tradycyjny. Dokonaj płatności.
  • Po zaksięgowaniu wpłaty na koncie zostanie wysłany kod do odnowienia certyfikatu

Zakup odnowienia certyfikatu kwalifikowanego w Punkcie Rejestracji / Punkcie Partnerskim

Dokonując zakupu w Punkcie Rejestracji lub Punkcie Partnerskim możesz dokonać aktywacji odnowienia w trakcie jednej wizyty.
»znajdź najbliższy Punkt Rejestracji
»znajdź najbliższy Punkt Partnerski

KROK 2

Aktywacja odnowienia certyfikatu kwalifikowanego

Jeżeli posiadasz już kod aktywacyjny służący do odnowienia certyfikatu kwalifikowanego, możesz przystąpić do kroku 2. Aktywacji odnowienia możesz dokonać na dwa sposoby.

  • Samodzielna aktywacja odnowienia certyfikatu kwalifikowanego drogą elektroniczną.

Przed przystąpieniem do aktywacji upewnij się, że posiadasz:

  • ważny certyfikat kwalifikowany, który zostanie odnowiony,
  • w przypadku posiadania certyfikatu kwalifikowanego wgranego na kartę kryptograficzną najnowszą wersję oprogramowania proCertum CardManager,
  • w przypadku posiadania certyfikatu mobilnego najnowszą wersję programu SimplySign Desktop,
  • zainstalowane oprogramowanie Sun Java Runtime Environment (w wersji 1.6.0_10 lub nowszej – dostępne pod adresem http://java.com

Jeżeli powyższe warunki są spełnione przejdź na stronę aktywacji odnowienia certyfikatu kwalifikowanego.

Proces aktywacji odnowienia certyfikatu kwalifikowanego składa się z następujących etapów:

  • logowanie,
  • wprowadzenie kodu aktywacyjnego do odnowienia certyfikatu kwalifikowanego,
  • weryfikacja z możliwością modyfikacji danych Subskrybenta,
  • złożenie podpisu elektronicznego pod Aneksem do Umowy z Subskrybentem.

Na każdym z etapów otrzymasz informację o niezbędnych czynnościach. Podpisany elektronicznie Aneks jest automatycznie przekazywany do Certum i na jego podstawie, w ciągu 7 dni roboczych, zostanie wydany odnowiony certyfikat kwalifikowany.

Aktywacja odnowienia w Punkcie Rejestracji / Punkcie Partnerskim

Proces aktywacji odnowienia certyfikatu kwalifikowanego można także przeprowadzić przy udziale operatora jednego z Punktów Rejestracji / Punktów Partnerskich. W tym celu należy przygotować kartę kryptograficzną (pamiętając kod PIN do niej), zawierającą certyfikat kwalifikowany, który ma zostać odnowiony oraz dowód tożsamości. Operator wybranego punktu zrealizuje procedurę odnowienia i odpowie na wszelkie pytania (w przypadku Punktów Partnerskich jest to usługa dodatkowo płatna).

KROK 3

Pobranie certyfikatu

Odnowiony certyfikat kwalifikowany zostanie wydany najpóźniej w ciągu 7 dni roboczych od daty podpisania Aneksu do umowy z Subskrybentem. Informacja o wydaniu odnowionego certyfikatu kwalifikowanego, wraz z odnośnikiem do strony internetowej, przez którą będzie można go pobrać, zostanie przekazana na adres e-mail przypisany do danego Subskrybenta.

Unieważnienie podpisu elektronicznego

Certyfikat kwalifikowany można unieważnić:

Certyfikat kwalifikowany uniwersalny zawierający dane Subskrybenta, może zostać unieważniony tylko na jego wniosek. Certyfikat kwalifikowany z dodatkowymi danymi może zostać unieważniony zarówno przez Subskrybenta, jak i przez upoważnionego przedstawiciela reprezentowanego podmiotu.

Uwaga

Informujemy, że wnioski o unieważnienie certyfikatu kwalifikowanego nie są już przyjmowane za pomocą Fax-u (dotyczy to formularza CCK-DK06-PR05_ZK02 – Wniosek o unieważnienie certyfikatu kwalifikowanego).

UWAGA!

W przypadku zgłoszenia unieważnienia certyfikatu kwalifikowanego z dodatkowymi danymi przez upoważnionego przedstawiciela reprezentowanego podmiotu, wymagane będzie zweryfikowanie zarówno danych Subskrybenta, jak i danych upoważnionego przedstawiciela reprezentowanego podmiotu. Przed przystąpieniem do unieważnienia prosimy o przygotowanie niezbędnych dokumentów zawierających informacje, które zostały podane w trakcie procesu wydawania certyfikatu kwalifikowanego.

    Czy ten artykuł był pomocny?

    Jak możemy go poprawić?

    Instrukcje nie doprowadziły mnie do rozwiązania problemuArtykuł jest napisany w trudnym dla mnie językuInne

    Prosimy o więcej informacji jak moglibyśmy udoskonalić ten artykuł.

    Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytanie?

    contact1

    Zapytaj naszego konsultanta

    Uzyskaj odpowiedź od naszych Konsultantów

    Skontakuj się z nami