Podpis elektroniczny
Zestaw Certum Mini/Standard
Instrukcja uzyskania podpisu na karcie kryptograficznej – Aktywacja certyfikatu
Podpis elektroniczny na karcie aktywujesz samodzielnie lub w punkcie sprzedaży. W tej instrukcji dowiesz się, jak zrobić to krok po kroku.
Logowanie
Zaloguj się do Panelu Certum https://panel.certum.pl
- Podaj adres e-mail oraz hasło
- Na ekranie logowania możesz wybrać język panelu – polski lub angielski
Jeżeli nie posiadasz konta w panelu Certum skorzystaj z opcji załóż konto.
Aktywacja certyfikatu
Aby aktywować podpis, nie trzeba podłączać karty z czytnikiem do komputera
- Zaloguj się na konto i kliknij Wypełnij wniosek
- Na rozwijanej liście kliknij Wniosek o certyfikat
- Wybierz sposób aktywacji i kliknij Kontynuuj
Wybierz- Samodzielne wypełnienie wniosku i weryfikacja tożsamości w punkcie partnerskim lub u notariusza
- W oknie Dane certyfikatu wybierz swój produkt na liście Sposoby realizacji wniosku:
Lista sposobów realizacji wniosku na Twoim koncie zależy od zakupionych produktów i może się różnić od pokazanych ilustracji- Jeśli masz Zestaw Certum (Mini lub Standard) z kartą kryptograficzną, wybierz Karta kryptograficzna – nowa karta
- następnie wpisz jej numer w polu Numer karty kryptograficznej
Numer karty kryptograficznej składa się z 16 znaków. Znajdziesz go na karcie w zestawie Certum - Jeżeli masz e-kod na dodatkowy certyfikat, wybierz Dodatkowy certyfikat – e-kod (kod aktywacyjny).
- Następnie wpisz numer swojej karty oraz e- kod
- Jeżeli masz dodatkowy certyfikat kupiony w sklepie Certum, wybierz wariant Karta kryptograficzna – produkt.
- W polu Numer karty kryptograficznej wpisz numer karty, a w polu Produkt wybierz wariant podpisu na rok, 2 lub 3 lata.
- Jeśli masz Zestaw Certum (Mini lub Standard) z kartą kryptograficzną, wybierz Karta kryptograficzna – nowa karta
- Po wybraniu produktu, ustaw początek jego ważności:
- Certyfikat ważny niezwłocznie po wydaniu
- Certyfikat ważny od wskazanego dnia (nie później niż 60 dni od daty złożenia wniosku)
- Jeżeli wybierasz Certyfikat ważny od wskazanego dnia, wpisz datę lub wybierz ją z kalendarza
- Po wprowadzeniu informacji, kliknij Dalej
Klikając Anuluj wyczyścisz formularz i wrócisz do strony głównej panelu
- Wybierz rodzaj certyfikatu
- osobisty – zawierający tylko Twoje dane
- firmowy – zawierający Twoje dane oraz dane firmy lub instytucji
- Uzupełnij formularz “Dane wnioskodawcy”
Zielona ikona po prawej stronie danego pola, będzie oznaczała, że to pole będzie widoczne w danych certyfikatu.Wymagane pola:
- Sekcja Wnioskodawca:
- Pierwsze imię
- Nazwisko
- Sekcja Dokument tożsamości:
- Rodzaj dokumentu tożsamości
- Kraj wydania dokument
- Data wydania dokumentu (dla polskich dowodów osobistych)
- Seria i numer
- Data ważności dokumentu
- Sekcja Identyfikacja wnioskodawcy:
- Kraj nadania
- (nieobowiązkowe, jeżeli zaznaczysz Nie posiadam numeru PESEL)
- PESEL
- Miejsce urodzenia
- Kraj nadania
- Sekcja Adres korespondencyjny Wnioskodawcy:
- Imię i nazwisko
- Kraj
- Województwo
- Kod pocztowy
- Miejscowość
- Ulica
- Numer domu
- Nazwa powszechnie stosowana
- Domyślnie składa się z
- imienia i nazwiska wnioskodawcy
- nazwy skróconej reprezentowanego podmiotu we wniosku o certyfikat firmowy
- Domyślnie składa się z
- Sekcja Dane kontaktowe:
- Powtórz adres e-mail
- Prefiks i Telefon
Jeśli chcesz, aby Twój certyfikat zawierał dane firmy/instytucji zaznacz – “Dodaj dane podmiotu” - Sekcja Wnioskodawca:
- Wymagane pola przy aktywacji certyfikatu firmowego
- Sekcja Dane podmiotu:
- Nazwa podmiotu
- Nazwa skrócona podmiotu
- Kraj organu rejestrowego
- Dane organu rejestrowego
- Pełna nazwa organu rejestrowego właściwego dla podmiotu np. Sąd Rejonowy, Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
- NIP
- Osoba lub osoby upoważnione do reprezentowania
- Sekcja Adres siedziby podmiotu:
- Kraj
- Województwo
- Kod pocztowy
- Miejscowość
- Ulica
- Numer domu
- Sekcja Dane podmiotu:
- Zaakceptuj klauzulę informacyjną
- Kliknij Dalej, aby przejść do Podsumowania
-
Podsumowanie
- Zweryfikuj poprawność danych
- Jeżeli wszystko się zgadza, kliknij Dalej
Potwierdzenie tożsamości
- Wybierz sposób weryfikacji:
- Potwierdź tożsamość w punkcie sprzedaży (rekomendowane)
- Potwierdź tożsamość notarialnie
Weryfikacja tożsamości w punkcie sprzedaży lub u notariusza jest płatna. Przed wizytą sprawdź koszt usługi.
Gdy zmienisz sposób weryfikacji, Twoje dokumenty będą nieaktualne. Zobaczysz ostrzeżenie:
- Lista punktów wyświetli się po kliknięciu Przejdź do listy punktów sprzedaży
Jeśli masz podpis na karcie, weź ją ze sobą razem z czytnikiem i laptopem. Operator punktu sprzedaży pomoże Ci skonfigurować Twoje urządzenie
- Jakie zabrać dokumenty do potwierdzenia tożsamości w punkcie sprzedaży?
Dla podpisu osobistego:- dokument tożsamości
- ważny dowód osobisty, paszport, mDowód lub kartę pobytu
- Oświadczenie
Zapytaj operatora, czy drukować oświadczenie
Dokumenty opcjonalne
- jeśli podpis ma zawierać numer PESEL:
- zabierz polski dokument z PESEL-em
- jeśli masz niepolski dokument tożsamości zabierz kartę stałego pobytu lub potwierdzenie nadania PESEL
- zabierz polski dokument z PESEL-em
- jeśli certyfikat ma zawierać twój osobisty numer NIP
- zabierz dokument z NIP-em wydany przez polski Urząd Skarbowy lub wpis do CEiDG
Dla podpisu firmowego:
- dokument tożsamości
- ważny dowód osobisty, paszport, mDowód lub kartę pobytu
- Oświadczenie
- Zapytaj operatora Certum, czy drukować Oświadczenie
- Pełnomocnictwo
Dokumenty opcjonalne
- jeśli podpis ma zawierać numer PESEL:
- zabierz polski dokument z PESEL-em
- jeśli masz niepolski dokument tożsamości zabierz kartę stałego pobytu lub potwierdzenie nadania PESEL
- zabierz polski dokument z PESEL-em
- jeśli certyfikat ma zawierać twój osobisty numer NIP
- zabierz dokument z NIP-em wydany przez polski Urząd Skarbowy lub wpis do CEiDG
Pamiętaj o dokumentach, które potwierdzają dane reprezentowanego podmiotu.Dodatkowe dokumenty formalne, wymagane do potwierdzenia danych podmiotu Właściciel firmy prowadzącej indywidualną działalność gospodarczą. - dokument będący podstawą prawną funkcjonowania przedsiębiorstwa – odpis lub wydruk z Ewidencji Działalności Gospodarczej (CEiDG).
Pracownicy i przedstawiciele firmy i instytucji posiadającej osobowość prawną (m.in. biura rachunkowe, firmy, administracja samorządowa i państwowa) jak również jednostki nieposiadające osobowości prawnej (m.ni. jednostki budżetowe, szkoły, spółki jawne oraz spółki cywilne). Firma – przedsiębiorstwo - pełnomocnictwo – podpisane zgodnie z zasadami reprezentacji firmy (druk jest do pobrania wraz Oświadczeniem);
- dokument będący podstawą prawną funkcjonowania przedsiębiorstwa:
- odpis lub wydruk z KRS – nie starszy niż 6 miesięcy,
- odpis lub wydruk z CEiDG lub zaświadczenie o numerze identyfikacyjnym REGON, potwierdzający dane firmy.
Instytucja publiczna
- pełnomocnictwo – podpisane zgodnie z zasadami reprezentacji (druk jest do pobrania wraz Oświadczeniem);
- kopia dokumentu określającego zasady reprezentacji;
- uchwała bądź inna decyzja o powołaniu, mianowaniu na dane stanowisko;
- potwierdzenie nadania numeru NIP reprezentowanego podmiotu;
- zaświadczenie o numerze identyfikacyjnym REGON reprezentowanego podmiotu.
Osoby, które należą do zarządu lub rady nadzorczej w danym podmiocie (np. Prezes Zarządu, Członek Zarządu, Prokurent). Dane tych osób znajdują się w odpisie KRS lub innym dokumencie określającym zasady reprezentacji. Firma – przedsiębiorstwo - odpis lub wydruk z KRS – nie starszy niż 6 miesięcy;
- uchwała bądź inna decyzja o powołaniu, mianowaniu na dane stanowisko;
- potwierdzenie nadania numeru NIP reprezentowanego podmiotu;
- zaświadczenie o numerze identyfikacyjnym REGON reprezentowanego podmiotu.
Instytucja publiczna
- kopia dokumentu określającego zasady reprezentacji;
- uchwała bądź akt powołania, mianowaniu na dane stanowisko;
- potwierdzenie nadania numeru NIP reprezentowanego podmiotu;
- zaświadczenie o numerze identyfikacyjnym REGON reprezentowanego podmiotu.
Osoby, które pełnią istotne funkcje w administracji publicznej i samorządowej (np. Prezydent Miasta, Burmistrz, Wójt). Dane tych osób znajdują się w odpowiednim dokumencie określającym zasady reprezentacji. - kopia dokumentu określającego zasady reprezentacji;
- stosowna decyzja o powołaniu, akt mianowania bądź inny dokument, na podstawie którego osoba ubiegająca się o certyfikat działa w charakterze organu władzy publicznej;
- potwierdzenie nadania numeru NIP reprezentowanego podmiotu;
- zaświadczenie o numerze identyfikacyjnym REGON reprezentowanego podmiotu.
- dokument tożsamości
- Potwierdzanie tożsamości notarialnie
 :
Jeśli wybierasz weryfikację tożsamości u notariusza, listę notariuszy w Polsce, Europie i na świecie sprawdzisz, klikając w linki
Wysyłka dokumentów
Jeżeli zweryfikujesz tożsamość u notariusza, komplet wydrukowanych dokumentów z dopiskiem “Notariusz” wyślij na adres:
Certum
ul. Bajeczna 13
71-838 Szczecin
Po pozytywnej weryfikacji wypełnionych dokumentów, wydamy Ci podpis kwalifikowany. Jak go zainstalować, dowiesz się z instrukcji ,,Karta kryptograficzna – Instalacja certyfikatu”.
Dziękujemy za wybór podpisu elektronicznego Certum!