Kto będzie musiał korzystać z e-Doręczeń?
Zgodnie z założeniami ustawy już niedługo podmioty publiczne będą miały obowiązek wysyłać dokumenty z wykorzystaniem systemu e-Doręczeń natomiast firmy i zawody zaufania publicznego (np. notariusze, radcy prawni, doradcy podatkowi) w kontaktach z administracją publiczną będą musiały odbierać i wysyłać dokumenty za pośrednictwem e-Doręczeń.
Harmonogram wprowadzania obowiązku stosowania Krajowego Systemu Doręczeń Elektronicznych
Od 01.01.2025 r. – termin określony w komunikacie Ministra Cyfryzacji z dnia 21 grudnia 2023 r.
- Organy administracji rządowej oraz jednostki budżetowe obsługujące te organy;
- Zawody zaufania publicznego: adwokat, radca prawny, doradca podatkowy; notariusz wykonujący zawód;
- ZUS, KRUS, NFZ oraz urzędy kontroli państwa;
- Jednostki samorządu terytorialnego i ich związki oraz związki metropolitarne oraz samorządowe zakłady budżetowe.
Od 01.04.2025 r.
- Podmioty niepubliczne wpisane do Krajowego Rejestru Sądowego (KRS) przed 10.12.2023 r.
Od 30.09.2026 r.
- Podmioty niepubliczne wpisane do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) na dzień 10.12.2023 r.;
Od 01.10.2029 r.
- Sądy, trybunały, komornicy, prokuratura, organy ścigania i Służba Więzienna.