Czym są dowody dla przesyłki w e-Doręczeniach?
Dowody do przesyłek w e-Doręczeniach to elektroniczne potwierdzenia związane z przesyłaniem danych. Usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego zapewnia dowody wysłania i otrzymania danych, a także dowody, które pozwalają na zapewnienie bezpieczeństwa wszystkich procesów związanych z usługą.
Dowody generowane są na każde zdarzenie ewidencjonowane w systemie e-Doręczenia, dotyczące wybranej przesyłki. Mogą być prezentowane w dwóch formatach: XML (pełna treść dowodu) oraz PDF (wizualizacja treści dowodu). Usługa ta jest zgodna z europejską normą [ETSI319522-1], która określa wymagania dotyczące integralności i bezpieczeństwa przesyłanych danych.
W e-Doręczeniach istnieje kilka typów dowodów, które są generowane na różne etapy procesu przesyłki. Oto główne rodzaje dowodów:
- Nadanie przesyłki: Potwierdzenie, że przesyłka została nadana.
- Preawizacja: Informacja o planowanym doręczeniu przesyłki.
- Przyjęcie / odrzucenie przesyłki: Potwierdzenie, że przesyłka została przyjęta lub odrzucona przez odbiorcę.
- Dostarczenie przesyłki: Potwierdzenie, że przesyłka została dostarczona do odbiorcy.
- Przekazywanie przesyłki pomiędzy różnymi usługami RDE: Informacja o przekazaniu przesyłki między różnymi dostawcami usług rejestrowanego doręczenia elektronicznego.
- Przekazywanie przesyłki poza RDE: Informacja o przekazaniu przesyłki poza system rejestrowanego doręczenia elektronicznego
Każdy dowód zawiera czas i datę jego wystawienia, co jest gwarantowane przez kwalifikowaną usługę elektronicznego znakowania czasem. Dzięki temu mamy pewność co do daty wystawienia dowodu oraz zabezpieczenie przed sfałszowaniem i antydatowaniem.